Valtuustoaloite Talkoorenkaan toiminnan tukemisesta vuonna 2022

Kaupunginvaltuusto 13.12.2021 § 188

Keravan Perussuomalainen valtuustoryhmä esitti valtuustoaloitteen:

Torstaina 9.12. varmistui, että jo kolmekymmentä vuotta keravalaisten hyvinvointia edistänyt
vapaaehtoisen hyvinvointityönkeskus Talkoorengas ei tule saamaan toimintatukea Sosiaali- ja
terveysjärjestöjen avustuskeskukselta (STEA).

Talkoorengas toimii keravalaisten ikäihmisten sekä syrjäytymisvaarassa olevien hyväksi. Talkoorenkaan kautta on tullut satoja vapaaehtoisia niin kotona-asuvien että vuodeosastoilla tai palvelutaloissa asuvien iloksi ja avuksi. Vapaaehtoiset ovat ulkoilleet vanhuksen kanssa, auttaneet kauppa-asioissa, olleet kirjastoystävänä, olleet saattamassa lääkäreissä sekä ihan viettäneet aikaa vanhuksen seurana.

Hyvinvointiakatemian puolella he tarjoavat ilmaisia harrastuspiirejä matalan kynnyksen paikkana. Heillä ei ole osallistumismaksuja eikä mitään pakkoa. Ryhmissä käyviä ovat niin vapaaehtoiset kuin muutkin kaupunkilaiset. Lisäksi Talkoorengas tarjoaa vapaaehtoisille erilaisia tapoja virkistäytyä ja vertaistukea.

Talkoorengas on pyörittänyt yli kahdensadan vapaaehtoisen voimin vuosittain noin 12 000 työtuntia vapaaehtoistyötä. Aiemmin järjestö on saanut STEA:n rahoitusta noin 120 000 euroa vuodessa ja nyt tämä raha jää heiltä saamatta.

Koska Talkoorenkaan työ on juuri sellaista matalan kynnyksen palvelua ja ennaltaehkäisyä, jota Keravalla tarvittaisiin aiempaa enemmänkin, ehdotamme kaupungin myöntävän Talkoorengasta pyörittävälle Lähde ry:lle 40 000 euron toiminta-avustuksen vuodelle 2022.

Uskomme vahvasti, että Talkoorenkaan tarjoama vapaaehtoistyö vanhusvierailuineen ja vertaistukityönä tulee säästämään kaupungilta tämän summan muiden kulujen ennaltaehkäisynä. Lisäksi suuri osa heidän työvoimastaan on joko ollut työttöminä, tai on tälläkin hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa. Jos Talkoorengas joutuisi lopettamaan toimintansa, saattaisi tästä tulla ennen pitkää kaupungille lisäkuluja myös työttömyyden kuntaosuuden muodossa.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä on tietoinen siitä, että kaupunki on juuri sopimassa ensi vuoden talousarviota tiukkoine raameineen, mutta samalla tiedostamme, että tämä raha auttaisi kaupunkilaisia paljon ja olemme valmiita etsimään jatkossa korvaavia sopeutuskohteita.

Keravalla 13.12.2021
Keravan Perussuomalainen valtuustoryhmä