VALTUUSTOALOITE OLAVI RINTEENPÄÄN TIEN NIMEÄMISISESTÄ

Kaupunginvaltuusto 16.12.2013/162 §

Iiro Silvander esitti hänen ja 21 muun valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

Keravan kaupungilla on ollut vuosien varrella tapana monin eri tavoin muistaa muiden muassa kaupungin omia merkkihenkilöitä. Osa näistä merkkihenkilöistä on saanut oman nimilaatan Aurinkomäelle. Toisia merkkihenkilöitä on puolestaan muistettu muilla tavoin. Henkilökohtaisesti kuitenkin näen, että yksi merkkihenkilö joka tunnustuksen ehdottomasti ansaitsee – ja jolle tunnustuksia ei vielä ole annettu on keravalainen entinen huippueste- ja kestävyysjuoksija Olavi Rinteenpää (s. 24.9.1924 Helsinki).

Rinteenpää oli 1950-luvulla ja etenkin sen alkupuolella maailman parhaita 3000 metrin estejuoksijoita. Hän voitti muiden muassa Bernissä, Sveitsissä EM-hopeaa esteissä vuonna 1954. Vuotta aiemmin (1953) hän oli juossut Helsingissä esteiden uuden maailman- ja Euroopan ennätyksen (8,44,4).

Moninkertainen arvokisa- ja maaotteluedustaja Olavi Rinteenpää osallistui kahdesti myös olympialaisiin (1952 Helsinki ja 1956 Melbourne). Olympialaisista Rinteenpään parhaaksi sijoitukseksi jäi Helsingin kotikisojen neljäs sija. Upealla urallaan sini-valkoinen juoksijasuuruus Rinteenpää voitti myös maastojuoksun pitkän matkan (10 km) Suomen mestaruuden 1953. Tämän lisäksi hän juoksi SE:n neljästi, joista kaksi hyväksyttiin virallisesti.

Edellä olevan perusteella esitän valtuustoaloitteessani, että Kerava ensi vuonna eli juhlavuonna, jolloin sekä Kerava että Rinteenpää itse täyttää 90 vuotta nimeää kaupunkiin Olavi Rinteenpään tien. Tähän hankkeeseen ei edes tarvitse nimetä erillistä toimikuntaa, sillä sellainen on jo Keravalla olemassa – joten rahan puutteeseen ko. hanke ei voi myöskään kaatua.