VALTUUSTOALOITE KERJÄYSKIELLOSTA KERAVALLA

Kaupunginvaltuusto 3.9.2012/90 §

Jouni Tirkkonen (PS) esitti hänen ja 2 muun valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

“Ulkomailta Suomeen tulevien kerjäläisten määrä on kymmenkertaistunut lyhyen ajan sisällä. Sisäasiainministeriön asettaman työryhmän (30.9.2010) julkaiseman muistion mukaan, erityisesti vuoden 2008 jälkeen kerjääminen on saanut aggressiivisempia piirteitä. Kerjäläisistä suurin osa kuuluu Bulgarian ja Romanian romanivähemmistöihin.

Romanikerjäläisten Suomessa kerjääminen on organisoitua toimintaa: Rikollisliigat lainaavat romaneille korkeakorkoista matkarahaa, mikä pakottaa heidät Suomessa muun muassa katusoittajiksi, kerjäläisiksi ja prostituoiduiksi. Sisäasiainministeriön mukaan näin saadut rahat menevät valtaosin järjestäytyneille rikollisjärjestöille. Kerjäämisen organisointi sisältää siis hyväksikäytön lisäksi selviä järjestäytyneen rikollisuuden ja ihmiskaupan piirteitä. Ilmiöön liittyvästä oheisrikollisuudesta kertoo, että poliisin mukaan kerjäläisiä epäillään vuosittain noin 2500 rikoksesta: varkauksista, pahoinpitelyistä ja seksuaalirikoksista.

Kerjäämisen salliminen ei millään tavoin vähennä romanivähemmistön ongelmia, köyhyyttä ja syrjintää lähtömaissa vaan pikemminkin lisää niitä altistamalla nämä ihmiset monenlaiselle hyväksikäytölle maassamme. Romanian ja Bulgarian hallitusten velvollisuus on huolehtia omista kansalaisistaan. Tämän velvollisuuden hoitamista ei millään tavoin helpota se, että sallimme kerjäämiseksi naamioidun järjestäytyneen rikollisuuden Suomessa.

Edellä esitettyihin syihin vedoten me allekirjoittaneet ehdotamme, että Keravan kaupungin järjestyssäännöissä yleisillä paikoilla tapahtuva rahan kerjääminen tulisi olla kiellettyä.”