VALTUUSTOALOITE: KERAVAN KAUPUNGIN VAAKUNA ON OTETTAVA VOIMALLISEMMIN KÄYTTÖÖN JA NOSTETTAVA SILLE KUULUVAAN ARVOONSA

Kaupunginvaltuusto 18.3.2019/28 §

Iiro Silvander esitti hänen ja 11 muun valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

Viime vuosien aikana on Suomen eri kaupungeissa ja kunnissa ollut erityisesti vallalla suuntaus, jossa kaupunkien vaakunat on korvattu esimerkiksi kaupunkien esitteissä moninaisilla muilla tunnuksilla. Valitettavasti kotikaupunkimme Kerava ei tee tästä poikkeusta. Myös täällä meillä kaupungin vaakunan käyttö on heikentynyt parin viime vaalikauden aikana oleellisesti. Hyvänä huonona esimerkkinä tästä toimii muiden muassa tuo aikanaan yrittäjä-konsultilta tilattu Keravan Käpy-logo, jota on myös kutsuttu keravalaisten taholta ”Hainhampaiksi” – ja ties miksi muuksi. Nämä muutokset kertovat omaa karua kieltä siitä, että nykyään kaupungit eivät enää hirveästi arvosta omaa kunniakasta historiaansa. Keravahan on kautta-aikain ollut tunnettu omasta puusepänteollisuudestaan, josta myös kaupunkimme vaakuna kertoo.

Toisaalta tiedossamme on myös se, että Keravan kaupunki on käyttänyt vaakunatunnusta, kun kyse on ollut erilaisista juhlallisuuksista tai Itsenäisyyspäivän vastaanotosta.

Joka tapauksessa, jotta kaupungin oma kunniakas historia tulisi paremmin sekä kunnioitetuksi että kaupunkilaisten tietoisuuteen rivakasti me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kerava ottaa vaakunansa voimallisemmin käyttöönsä ja nostaa sen sille kuuluvaan arvoonsa. Tämä tulee tapahtua siten, että Käpy-logo jätetään pois kaupungin käytöstä jo tämän vaalikauden jälkeen.