VALTUUSTOALOITE KERAVAN KAUPUNGIN JA ELY-KESKUKSEN VÄLISEN PAKOLAISSOPIMUKSEN PURKAMISESTA

Kaupunginvaltuusto 8.10.2018/68 §

Jouni Tirkkonen esitti hänen ja 8 muun valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

Keravan kaupunki teki joulukuussa 2015 ELY-keskuksen kanssa sopimuksen, jonka mukaan kaupunki vastaanottaa 25 pakolaista kolmen vuoden välein. Keravalle muuttaa vuosittain oma-aloitteisesti turvapaikan tai oleskeluluvan saaneita henkilöitä. Keravalla maahanmuuttajien määrä asukkaista on melkein 8 %. Uudellamaalla ainoastaan Vantaalla on enemmän prosentuaalisesti maahanmuuttajia. Esimerkiksi Tuusulassa ja Järvenpäässä maahanmuuttajien osuus väestöstä on alle 4 %.

Kotouttamispalvelut sekä muut heille kuuluvat palvelut rasittavat kunnan taloutta, riippumatta siitä muuttavatko he oma-aloitteisesti vai sopimuksen perusteella. Tilastojen valossa Keravan tulisi irtaantua kaupungin ja ELY-keskuksen välisestä pakolaisten vastaanottosopimuksesta. Se että valtio korvaa osan kustannuksista tietyn ajan (3-4 vuotta), on kokonaisuuteen nähden merkityksetöntä.

Me allekirjoittaneet ehdotamme, että kaupunki irtisanoo Keravan kaupungin ja ELY-keskuksen välisen pakolaisten vastaanottosopimuksen.