VALTUUSTOALOITE KAUPUNGINVALTUUSTON SEKÄ KAUPUNGINHALLITUKSEN KOKOUSTEN SIIRTÄMISESTÄ TAKAISIN MAANANTAI-ILLOILLE

Kaupunginvaltuusto 10.10.2017/125 §

Iiro Silvander esitti hänen ja 23 muun valtuutetun allekirjoittaman seuraavan valtuustoaloitteen:

Viime aikoina Keravalla on julkiseen keskusteluun noussut vahvasti se, että Keravan kaupungin tulisi vaihtaa sekä valtuuston että kaupunginhallituksen kokoukset uudelleen perinteiden mukaisesti pidettäviksi maanantai-iltaisin. Valtuustohan on esimerkiksi jo pitkään ennen tätä kesäkuussa alkanutta vaalikautta kokoustanut aina maanantai-iltaisin. Sama pätee kaupunginhallitukseen.

Tähän edellä mainittuun kokousaikaan on vaikuttanut monta puoltavaa seikkaa. Ensinnäkin kunnilla on ollut jo pitkään kunnallinen itsehallinto. Toisaalta maassamme on ollut perinne – muutamaa kuntaa lukuun ottamatta – siitä, että myös valtakunnantason politiikkaan osallistuvat henkilöt pystyvät tällöin osallistumaan niin tahtoessaan myös paremmin oman kunnan luottamustehtäviin. Nyt näitä perinteitä on räikeästi rikottu. Maanantaithan tunnetaan Eduskunnassa edelleen maakuntapäivänä.

Edellä esitetyn perustein me allekirjoittaneet valtuutetut katsomme, että valtuuston ja kaupunginhallituksen toimintaedellytysten parantamiseksi kokoukset tulisi vaihtaa perinteiden mukaisesti pidettäväksi uudelleen maanantai-iltaisin.