VALTUUSTOALOITE KOULUKIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI KERAVALLA

Kaupunginvaltuusto 9.11.2020/82 §

Jouni Tirkkonen esitti valtuustoaloitteen:

Aseman Lapset ry:n kehittämässä kiusaamiseen puuttuvassa K-0 toiminnassa kehitetään ja levitetään tehokkaampaa puuttumismallia kiusaamistilanteisiin. Kouluihin tuodaan nykyistä enemmän esimerkiksi nuorisotyön, perhetyön ja sovittelun osaamista. Ulkopuolisesta toimijasta on usein suuri hyöty, etenkin jos vanhemmat ja koulun ammattilaiset eivät ole löytäneet yhteistä näkemystä tai keskinäinen luottamus on heikko.

K-0 toimintamalli ei korvaa koulujen jo käytössä olevia kiusaamisen vastaisia menetelmiä, vaan tukee ja vahvistaa niitä. Usein käytettyjä työtapoja on mm. sovittelu, perhe- ja yksilötyö, koko luokan yhteiset palaverit, vanhempainillat ja tarvittaessa yhteistyö poliisiviranomaisen kanssa. Vuosien 2017-2019 aikana K-0-toimintaa on toteutettu Helsingissä, Lohjalla ja Järvenpäässä.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Keravan kaupunki selvittäisi, voisiko K-0 toimintamallia toteuttaa Keravalla.