VALTUUSTOALOITE KOULUKIUSAAMISEN VÄHENTÄMISESTÄ

Kaupunginvaltuusto 11.11.2019/118 §

Erkki Havansi esitti hänen ja 27 muun valtuutetun valtuustoaloitteen:

Koulukiusaaminen on yksi niin sanotun hyvinvointi-Suomen pahimpia epäkohtia. Tuhannet ja tuhannet lapset ja varhaisnuoret joutuvat vuosittain kärsimään siitä. Koulukiusaamisella on uhreilleen usein elämänmittaisia haittavaikutuksia, joskus jopa itsemurhaan tai murhaan asti. Koulukiusaaminen on usein samalla rikoslain kieltämä rikos, kuten pahoinpitely, pakottaminen, vapaudenriisto, kiristys, laiton uhkaus, kunnianloukkaus tai ryöstö. Ja kaikki tämä siitä huolimatta, että lapsillamme pitää olla monien koululakipykälien mukainen perusoikeus ”turvalliseen opiskeluympäristöön”.

Koulukiusaamisen vähentämiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Yksi toistaiseksi liian vähän käytetty, mutta ilmeisen hyvä keino on palkata kouluun varttunut ja empatiakykyinen aikuinen, joka jo läsnäolollaan antaa oppilaille turvallisuuden tunnetta ja jonka luokse voi aina mennä puhumaan asioista tai ilman varsinaista asiaakin. Pilottikokeilussa Keravallakin tällainen idea on toiminut varsin hyvin.

Ehdotamme, että kaupunki ryhtyy kiireesti järjestämään kouluillemme tällaisia varttuneita tukiaikuisia. Kyseessä voisi olla tilanteiden mukaan kokoaikainen tai osa-aikainen työtehtävä. Osaltaan tämä voisi myös edistää yli 50-vuotiaiden työttömien työllistämistä; myös eläkeläiset tulisivat kyseeseen.